Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Om brp får till en bättre variatorkalibrering kanske man kan ta bort vinkorken jag har tejpat fast bakom gasen. Stag, shims och vents är för amatörer. Blir det en servicebulletin eller får man sälja en njure är då frågan..?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Om brp får till en bättre variatorkalibrering kanske man kan ta bort vinkorken jag har tejpat fast bakom gasen. Stag, shims och vents är för amatörer. Blir det en servicebulletin eller får man sälja en njure är då frågan..?
Service bullentin...allt annat eju fan skandal.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kan meddela att BRP jobbar på remproblemen, iform av annan variator bestyckning......
 
D

Draken

Sv: 800 e-tec (freeride)

Eftersom åf hävdat i sten att det inte finns något problem kan man undra vem som hjälpt brp att få upp ögonen....

Det är kriminellt kasst att inte få till ett fel på 4 årsmodeller.....oavsett märke!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Eftersom åf hävdat i sten att det inte finns något problem kan man undra vem som hjälpt brp att få upp ögonen
innan vi börjar ge Credd till någon enskild person eller firma/företag för deras eventuella insats för att "hjälpa" brp att inse deras "möjliga" fel i deras variatorsetup, såå...

Vilken ÅF har sagt att de inte finns problem?
Vem är din ÅF? (ok inte din Draken, eller kanske du har pratat med din närmaste ÅF för brp och denne har sagt det?)

Hur många har pratat med en "representant" från BRP och denne har BLÅNEKAT, "DET FINNS INGA PROBLEM"
Vem var den anställde?
Vad har denne för roll?
Försäljare?
Mekaniker?
Inköpsansvarig?
Butiksföreståndare?

Nu vill jag höra, I vilka Städer, samhällen och byar har NI talat med nyss nämnda och de har sagt till ER att "det finns inga problem"


Finns det nån som kanske har hört motsatsen av någon hjälpsam representant?
Har denne nån gång sagt, "ja vi har problem", "vi och de som vi representerar (BRP) jobbar på det! Här så får du kompensation för dina bekymmer".

Ska vi måsta göra en ny sammanställningslista för att få bukt med ÅF svartmåleriet?
Nu ska vi inte gå så långt som att återskapa kristallnatten och smasha alla BRP skyltfönster, men hur mkt kött har du på benen för att sticka ut hakan och säga

Hej jag är "användare" och min ÅF där i "ord" på "företaget" sa såhär " blablabkla"
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag jobbar ju på ÅF och här märker vi inte av problemen.
Ingen av 8st sumit 800-08 var speciellt hård på remmar, den sämsta tror jag tog första 166remmen på 65-70mil av dom som är kvar häromkring så har ingen hittils lyckats spränga 377remmen som dom fick istället.
Däremot renegade och mxz 800 som fick 44mattor hade god aptit på 166remmar innan nerdrevning och 377remmen.
2st summit 800 -09 den ena fransade remmen på 40mil, han fick en ny rem och tipps på inkörning och remspänning sen har jag inte hört nått mer från han. Den andra fransade remmen på drygt 100mil. många olika förare för den skotern gick på uthyrning.
2st summit 800 xrs 2010. den ena har gått 60-70mil bara och det saknas lite cord i remmen men den har inte fransat sig. Den andra fransade sig på 70mil, denna kund har justerat remspänningen väldigt mycket för att 2010ans remspännare är i plast och släpper när den blir varm. vill också tillägga atten normal helg för denna kund var 2-3 tankar bensin och en rem på sin summit xrs -07 så om hans remmar håller 60-70mil helt utan inkörning så tycker jag inte att det finns ett problem.

Av en hel hög med freeride och några summit 800X 2011 så kom en kund med en skoter av varje in i fredags med två remmar, den ena saknade lite cord och den andra hängde en frans i som jag ska bort så skulle han fortsätta köra på dom tills dom fransade igen.
Vet inte hur mycket folk har kört än men det är ingen annan som har kommit hit med trasiga remmar.

Största anledningen till problem på 2008 var motorkuddar som tillåter motorn att röra sig mycket, dåliga bussningar och glidskor i primärvariatorn eftersom man iom800R motorn bytte tillverkare på variatordelarna dessutom var dessa maskiner på tok för högt drevade tillsammans med en skitdålig rem417300166 och en remspännare som inte fungerade..
till 2009 blev det nya glidskor och bussning i primären, sekundärvariatortornet blev smidd istället för gjutet och ny rem 417300377,
till 2010 blev det lite ändringar på motorkuddar, sekundrävariatortornet fick en fräst anläggningsyta mot chassiet och nya bultar som sitter bättre, ny variatorkalibrering (kan ha varit 2009, är osäker) och en ny remspännare som inte fungerar.

Nu 2011 så har vi ny motor med gissningsvis 10-15hk mer än tidigare men samma variatorkalibrering som året innan så är det inte så konstigt att det blir problem.

Förnekar inte alls att det finns problem men vi märker inget av det här, vi kanske har för lite snö eller nått sånt.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Sv: 800 e-tec (freeride)

En sak med den här jävla soppan är ju att det beror ju inte på att skotrarna har fått mer effekt bara eftersom problemet finns även på 600cc maskinerna...här har vi en till från usa som har problem med sin nya Etec 600cc

http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=438165

En sak är säker...konsumenterna måste verkligen...säga att det här tolererar vi inte till Åf som i sin tur måste gå till Brp....(om alla är eniga med det så funkar det bättre om en gör det hjälper det inte utan alla måste göra det..). Börja med att kräva att få grattis rem eller de åtgärdar problemet annars får de ta tillbaka skotern tills den de har fixat problemet med att skotern äter rem så fort man är ute o kör.

Det här problemet har minst funnits sen 2007 modellerna(rev chasit) och då är det både 600cc, 800cc modellerna.

Sen kanske det här är surt för Åf MEN HÅLLA vad är problemet?! Ni har haft det här problemet sen 2007 varför är ni inte på Brp och säger att det här funkar inte...kunderna lämnar snart tillbaka sin skotrar för de funkar inte som de ska..Sen visst det finns ex som inte äter rem men det finns nog nästan lika många som äter rem.

Jag förstår verkligen inte vart problemet sitter...varför gör de inte korrekta linjeringar och bättre ventilation, flyttande sekundär....visst det kanske kostar någon krona mer att tillverka...Men hur många har bytt till ett annat märke eller kommer göra det om det inte fixas. Har det här problemet inte funnits på brp skotrarna så har e ju haft jävligt bra snöskotrar!


Revman en snabb fråga om man då går lite längre tillbaka som från början av Rev chassit....och vidare till Xp chassit är det fortfarande ingen som har haft problem hos dig? av kunderna?
 

kooloo

Medlem
13 sept 2010
10
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

18 mil o remmen pulvriserad (377). Mest körning i puder o fjällsluttningar. Hade installerat clutch tower brace, men det verkade hjälpa föga.´
Efter det har jag varit in på 1:a service o linjeringen var enligt brp spec.
Kört ca 10 mil till nu men man törs ju knappt nudda gasen numera.
Hoppas det kommer nån update snart så man kan använda skotern till det den är till för.
Grym skoter i övrigt!
 
Last edited:

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Fy fan vad tragiskt att världens största tillverkare av skotrar inte kan få en variator optimerad... jag har bytt 4-5 remmar i hela mitt skoterliv! skärpning BRP!!
 
E

ejwbegysv

Sv: 800 e-tec (freeride)

Fy fan vad tragiskt att världens största tillverkare av skotrar inte kan få en variator optimerad... jag har bytt 4-5 remmar i hela mitt skoterliv! skärpning BRP!!
Jag bytte 5 remmar förra vinter :)

IMG_1124.jpg
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

18 mil o remmen pulvriserad (377). Mest körning i puder o fjällsluttningar. Hade installerat clutch tower brace, men det verkade hjälpa föga.´
Efter det har jag varit in på 1:a service o linjeringen var enligt brp spec.
Kört ca 10 mil till nu men man törs ju knappt nudda gasen numera.
Hoppas det kommer nån update snart så man kan använda skotern till det den är till för.
Grym skoter i övrigt!
Fattar vad du menar... min rem gick efter 60 mil o då hade jag börjat bränna in fransar från remmen redan 10 mil innan o då började jag ta det lugnare på gasen, det är ju trist som fan när man vet vilken sjuk effekt det här monstret har inom sig..
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Revman en snabb fråga om man då går lite längre tillbaka som från början av Rev chassit....och vidare till Xp chassit är det fortfarande ingen som har haft problem hos dig? av kunderna?
Vi har pratat rätt mycket om det här de senaste två åren. runtomkring oss var remproblemen betydligt större för 10 år sedan än dom är nu. De som kör sönder remmar på xp maskiner häromkring har korta maskiner och kör på 383 remmen, den håller inte på 800, efter byte till 377 hör jag inget mer från dom.

Kunden som jag beskrev med summit xrs2010 hade inga bekymmer med sin 2003as summit 600 inte heller 2004 summit 800 2005 summit 1000, bara med 07an. han som hade 2007an förra vintern sa inget om att han körde sönder nån rem. vet inte om han har kvar skotern nu.
 

Lallejmk

Ny medlem
21 jan 2011
4
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

Till ejwbegysv en liten sak man ser på fotot men ack så viktigt!, ovanför primär variatorn har du ett stort runt hål!, plast plugen kan flyga bort och det kommer in en hel del snö genom det, och de hjälper till att få än sämre mil på remarna
 
E

ejwbegysv

Sv: 800 e-tec (freeride)

Till ejwbegysv en liten sak man ser på fotot men ack så viktigt!, ovanför primär variatorn har du ett stort runt hål!, plast plugen kan flyga bort och det kommer in en hel del snö genom det, och de hjälper till att få än sämre mil på remarna
Jo det är för att krängsningshämmaren är bortplockad... Denna rem sprängdes dock på påsken efter körning över en sjö.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Sv: 800 e-tec (freeride)

En annan dum sak som de flesta som har Xp chasit...kanske har märkt av är att variatorn nötter håll i kåpan under variatorn...eftersom den sviktar in i variatorn när det är lite mycket snö m.m(så ett hett tips är att kolla under prim variatorn också och se om ni har något håll där) , Revman vet du om de har ändrat något i plasten på 09-> under variatorn eller dylikt?... Vet en 600cc och en 800cc 08 som båda har nött håll under variatorn.
 

kooloo

Medlem
13 sept 2010
10
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

18 mil o remmen pulvriserad (377). Mest körning i puder o fjällsluttningar. Hade installerat clutch tower brace, men det verkade hjälpa föga.´
Efter det har jag varit in på 1:a service o linjeringen var enligt brp spec.
Kört ca 10 mil till nu men man törs ju knappt nudda gasen numera.
Hoppas det kommer nån update snart så man kan använda skotern till det den är till för.
Grym skoter i övrigt!
Hahaha... Hade mina aningar när jag skrev inlägget ovan, hade aldrig kollat hur nuvarande rem såg ut efter 5-mila inkörningen.
Gick ut ikväll i garaget o kollade,och mycket riktigt, rem nr2 fransad o fin. Höll totalt 9 mil!! 5 mil inkörning,sen var det service,sen 3 mil ledkörning o 1 mil myrkörning. Suuuuuuuuuuck!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Freeride: Salvation

tur att iaf polariskillarna ( ok inte alla, men nån enstaka nordamerikan ) gillar Etecen..

[video=youtube;B_rXgr0hDTE]http://www.youtube.com/watch?v=B_rXgr0hDTE&feature=player_embedded#![/video]

I was in big trouble. We were going to just leave it and come back with parts later and fix it later. I told everyone that we could just leave it there, but my friend pulled it off. I'll probably fix it today or Monday, and see what breaks on it next week. I like to wrench. Can't wait to be riding a Ski-doo again. Maybe I should take a couple weeks off, just feels like more bad luck is lurking out there.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Nu har min Friirajd gått 100mil, och vi kommer bara bättre överens hela tiden!
Jag har skjutit två remmar tidigare när jag varit runt Uppsala och kört, nu i helgen var vi i åkersjön och jag var säker på att det skulle gå ett par remmar till.
Den har gått mer eller mindre på fullgas i 3 dagar utan remslitage!!!
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nu har min Friirajd gått 100mil, och vi kommer bara bättre överens hela tiden!
Jag har skjutit två remmar tidigare när jag varit runt Uppsala och kört, nu i helgen var vi i åkersjön och jag var säker på att det skulle gå ett par remmar till.
Den har gått mer eller mindre på fullgas i 3 dagar utan remslitage!!!
Vad tror du det var som gjorde att du inte sköt någon rem i Åkersjön? Jag diggar min FR också, helt vansinnig maskin....