Polaris 2012

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Har för mig att det är T-27. Var lite special men jag hade en sån i lådorna och den passade perfekt. För dom sitter ganska bra och man vill ju inte dra dom runda.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Kan du kolla upp om det är T-27 ? har ingen torx i den storleken.
hade vart bra att veta så jag kan inhandla en sådan .
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Landström: är ganska säker på t27, men köp en hel sats så har du ju.
Ska du byta fjäder bör du använda ett verktyg som pressar ihop fjädern för att få lös låsringen.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Landström: är ganska säker på t27, men köp en hel sats så har du ju.
Ska du byta fjäder bör du använda ett verktyg som pressar ihop fjädern för att få lös låsringen.
jo jag har en sådan sedan tidigare. dock hemma gjord men det funkar. :)
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Landström: ja men det låter ju bra, gjorde ett med i garaget med. Orginalfjädrarna verkar inte vara av så bra kvalité, varken i sek eller primär.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Upplever ni era maskiner som hårda på oljeförbrukningen? Jag tankade i min Pro Rmk 1 liter olja i förrgår, sedan dess har jag kört cirkus 5-7 mil, när jag var påväg hem från gårdagens körning så tändes lampan igen, tänkte först att det bara var den känsliga sensorn som spökade men stannade ändå och kollade. Den litern jag hade tankat i hade då försvunnit, och nivån var nere på "add" strecket... lite under där den var innan jag tankade olja första gången.

Låter inte det lite väl mycket?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har kört 5-6mil totalt nu och min har knappt rört oljan,då har det varit 60% lugn körning och 40% med lite mer gasande.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag tycker att det verkar konstigt, jag fick med 3/4 tank när maskinen levererades, körde 22 mil ungefär och det försvann litegrann ur den. Tankade då fullt och så försvann i princip allt på 6 mil... :/

Skotern går precis som den ska vad jag vet iallafall, men det känns ju inge vidare.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Upplever ni era maskiner som hårda på oljeförbrukningen? Jag tankade i min Pro Rmk 1 liter olja i förrgår, sedan dess har jag kört cirkus 5-7 mil, när jag var påväg hem från gårdagens körning så tändes lampan igen, tänkte först att det bara var den känsliga sensorn som spökade men stannade ändå och kollade. Den litern jag hade tankat i hade då försvunnit, och nivån var nere på "add" strecket... lite under där den var innan jag tankade olja första gången.

Låter inte det lite väl mycket?
Bara att mäta noga hur mycket bensin du tankar och hur mycket olja det har gått åt till det. Jag använder mig av ett 1 liters oljemått när jag fyller olja. Men är ju endast då man tankar på mack eller använder ett graderat mått till bensinen oxå som man får ett användbart mått. Det där med att "höfta" hur mycket man fyller ur ex en jeepdunk är helt värdelöst som mätmetod. Har du kört mycket fullgas så har du säkert förbrukat en hel del bränsle och då går det ju mycket olja oxå. Sen kanske pumpen skottar på mycket vid fullgas så att den procentuella inblandningen blir högre än på låg och mellanregister. Bara mäta och se,pumpen kan ju vara feljusterad.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nä jag har verkligen inte glömt att sätta dit locket ;)

Ja alltså det har ju vart en hel del hårdkörning i väldigt mycket snö. Så det kan ju absolut vara det som spelar in, men jag tyckte fortfarande att det kändes lite för mycket. Jag får tanka upp fullt och göra en ordentlig mätning på nästa tank.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Vad gillar ni Polarisen 5,1 matta eller vad den kallas?

Finns inget grepp i den i utförsbacke tycker jag personligen, svårt få stopp på maskin bara jag eller vad tycker ni?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Någon som vet måtten på Boggiedämparna?
Några justerbara som rekommenderas att byta till som inte kostar skjortan?
Andra skotrar med samma mått?
 

Thomas77

Medlem
15 okt 2011
28
0
1
Piteå
hej vist var det så att om man monterar nödstoppslina så kopplar man bort gasreglagets säkerhetsbrytare ? körde in i en fet gren idag och den slet av lite kablar men jag tog mig hem med lite tur :)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
hej vist var det så att om man monterar nödstoppslina så kopplar man bort gasreglagets säkerhetsbrytare ? körde in i en fet gren idag och den slet av lite kablar men jag tog mig hem med lite tur :)
Näe någon säkerhetsbrytare behöver du inte koppla bort..
Det finns ett svart kontaktstycke som är till just en nödstoppslina.. Den sitter med dom andra kontaktstyckena från styret under huven vid toppen av pyramiden i ett tygfodral med kardborre. Plug n play!

Lycka till !
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Nu har jag kört 30 mil med min pro och lyckats få två st DET larm. Har inte kollat närmare vad de kan bero på utan bara stängt av skotern och sen startat om den. Remmen har iaf inte fransat något än =)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har kört 26 mil och oljelampan å bromslampan har börjat lysa kanske 5ggr men försvunnit efter omstart. Även min rem ser som ny ut och jag är sjukt nöjd med maskinen. Ångrar inte en sekund att det blev en Polaris! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
har kört en 25 - 30 mil med min nu och den går helt ok! Drog ca 3.5 Liter/milen sist i blandad körning! Remmen har slirat till några gånger så nu e motorvariatorn svart men remmen har inte fransat nått än iaf!! men måste rengöras endå. Sen så ställde ja in min dämpare ihelgen så att jag skulle få ett lågt skidtryck! Så jag skruva upp/ner( beror på hur man ser på det men jag skruvar upp fjädern så fjädern blir slappare) förspänningen på framdämparna men av nån konstig anledning så är fjädern alldeles för kort så när man stegrar så blir fjäderna slapp och går inte tillbaka i spåret som finns så det slutar med att den ligger å skaver mot dämparn! Så nu har ja nött bort underkanten på båda mina framdämpare! Och det konstiga är att jag inte ens skruva upp förspänningen nått! hade minst hälften av gängen kvar på dämparna! Jag ska in till min ÅF imårrn och höra varför det e så! Sen har oljelampan börjat lysa med ! Men startar man om skotern så slocknar den! Sen fastnar det sanslöst mkt snö i min fotholkar. Det är dom sämsta fotholkarna jag har varit med om! Får rensa snö konstant och knacka bort stora is knular varje morgon! Lite grejer som ni hör som jag inte riktigt förstår mig på ! Men lättkörd som f***n och håller sig bränsleförbrukningen på 3.5 så blir jag glad!

Skoter gäller en Switchback Assault 800 - 12 iaf!
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
De är såhär att jag har råkade mosa min undre a-arm lite grann och undrar om man ska köpa en ny som går på ca 3000 eller tycker ni man ska köpa ett Zbroz set istället för 5500?