NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag hade REV pga. tanken men nu har jag det nyare lättare staget som hör till Lynxtanken.
Jag får göra någon slags lösning för att fästa det mot REV-pyramidfästet vid styret då jag inte vill göra om det.

Har för mig vi snackat om pyramiden, varför du har rev istället för xp/Rex? Kommer dock inte ihåg svaret, men har för mig det var nån anledning. Tänkte bakre staget är ju sjukt lätt på dom, och passar ju ypperligt nu när du har nyare tank. Skulle bli bättre plats från turbon också.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hemma med sjukt barn idag och min egen förkylning är inte bra än, har ingen ork i kroppen.

Jag hittade skenförstärkare till Pro/Assault på Blocket som jag slog till på.

http://www.blocket.se/dalarna/Boggie_forstarkningarna_pro_rmk_55782217.htm?ca=1_11&w=3

I mina ögon inte värt att göra egna till det priset, innan man hittat vettigt material och måttat upp och tillverkat dom har det blivit "dyrare", speciellt om man bara ska göra en uppsättning och inte har egen fräs eller liknande.
Det här är dryga 1,5 kg som jag med glädje monterar dit om man kan känna sig" tryggare" med Polarisboggien.

Dom landade idag, så fort lite ork och tid infinner sig så ska jag börja montera ihop boggien.
När det är gjort kan jag börja skissa på dropbracketsen och skaffa material till dom.



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterade ihop boggien med den nya främre armen och nu ser allt rakt och fint ut.
sen skruvade jag dit skenförstärkarna och borrade hålen som den ska skruvas fast i.






Moddade bakre genomslagsgummit då förstärkaren bygger 8mm utåt.



Kapade ner överdelen på bakre boggiehjulsfästen 8mm för att få den på samma ställe, man kan bricka ut nederdelen om man vill göra det enkelt för sig men denna lösning känns bättre.










Sedan plockade jag lös förstärkaren slipade och rengjorde ytorna och körde på ett lim också. Helst skulle man haft Polaris eget lim men jag körde ett typ av montagelim. Jag har gjort lite ovetenskapliga tester av denna typ av lim och det sitter som berget.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Haha. Jag förstår hur du tänker men limmet dom använder är riktigt bra, jag har demonterat limmade delar i polarischassiet och där sitter det stenhårt men drivaxel och A-armar har ju haft lite problem vad det beror på är väl inte helt klarlagt.

däremot en BRP vev.. njaa kanske som bokstöd :)

Skulle du vilja ha polaris eget lim?

Vill du ha en vevaxel från brp också?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
A-armarna sprängs väl lös av isbildning. Drivaxlarna var ju slarv i produktion.
Limning är en kanon metod. Bara Polaris som lyckats smutsat ner dess rykte lite.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har haft lite mycket annat nu i några dagar men idag blev det lite gjort.

Monterade den andra skenföstärkaren.



Sedan monterade jag "downpipen" och ljuddämpare.



Borrade och gängade för tre skruvar som håller värmeskölden upptill och drog på värmeskydd på bromsslangen.



Bockade till en liten plåt där slangarna kommer ut ur tanken och drog på värmeskydd över soppaslangarna.



Monterade sedan det självhäftande värmeskyddet.



Ungefär här kommer tanken att monteras, det blir en liten luftspalt mellan det lindade avgasröret och skölden samt mellan skölden och tanken.



andra sidan. här ska jag snickra till en liten luftburk till insuget.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortfarande sjuka barn så idag var det min tur att Vabba.

Passade på att ladda vikterna då det funkar inne vid köksbordet :)



Var lite överseriös och vägde först rena vikter och såg att det diffade lite (första kolumnen), då vägde jag upp tungstenbrickorna och dom hade även en liten diff så jag sorterade ut dom efter vikt och försökte jämna ut skillnaden (andra kolumnen), dom vanliga brickorna och o-ringarna vägde i stort sett identisk men hittade nån liten avikelse som jag justerade det sista med och det funkade riktigt bra (sista kolumnen).

Vågen jag använde klickade jag hem från Aliexpress för 39 kronor med frakt så jag litar inte hundra på den men jag körde upprepade vägningar och fick fram rätt lika siffror varje gång.



Detta är en grund som jag har fått tips om att utgå ifrån så vi får se hur den ligger till sen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterade ihop boggien för att kunna montera in den och måtta ut för mina dropbrackets MEN den röda boggiearmen är från en äldre modell (gissar jag) som visar sig ha 19mm axel så min nya bredare axel med distanser passar inte för den är 20mm. det är en sån här gång man skulle haft egen svarv så man kunde justera lite själv, nåväl jag ska sova på saken och se vad jag gör.



För övrigt är material till dropbrackets och fästen för pyramidstagen beställda.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte att värmeskydda lite, kanske överkurs men hellre för mycket än för lite.

Använde mig av samma matta som MCX skickar med i Turbokittet till Vipern.



Monterade en bit på värmeskölden.



Samt gjorde en remsa som skyddar tändspolarna.



Sedan monterade jag vikterna.