NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Dags att fixa främre armen i boggien.
Den har blivit förskjuten i sidled som ett parallellogram, jag ska slitsa upp rören och trycka tillbaks allt rakt sen ska jag även förstärka den.
på bilden syns det med genomslagsgummina som referens.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Bild på prefiltermaterialet.



Skaffade mig även en motorrumsfläkt som jag funderar på att ventilera kring turbon med.



Mixtrade på med boggien ett tag men hann inte med så mycket.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Måste säga att du har mycke energi! imponerande bygge!

jag har en fråga kommer du att nöja dig med pro rmk kylaren eller blir det nå mera?
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ser ju precis ut som min fläkt, bara billigare och bättre :-D ser fasen identiska ut förutom att du hade en bättre färg.

Såg biltema hade ett runt 75mm galler/luftintag som skulle funka fint ihop med fläkten.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ser ju precis ut som min fläkt, bara billigare och bättre :-D ser fasen identiska ut förutom att du hade en bättre färg.

Såg biltema hade ett runt 75mm galler/luftintag som skulle funka fint ihop med fläkten.
Vi får se om den håller först :)

Blev ett besök hos NTC och som vanligt har dom kalasbra service, ett gigantiskt tack !!

Drivhjul:


Vikter med tillhörande recept :


Och en framvagn, bredd std. Pro rmk :







Flyttade även in skidan till innersta läget.


träbitar som tillfälliga dämpare !


Sen passerade jag RP Garage och han sponsrade med två bultar
till bromsoket, Stort tack !



Bara A-armarna var 1,86kg lättare så med kortare dämpare har jag "tjänat" in den tyngre mattan (1,9kg tyngre) bara där.

en fråga till er som kör PRO RMK ska jag ha krängningshämmare eller inte ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Då är det nog bra att prova med både utan och med. Är väll princip bara du som kör med asa dämpare på pron, så det är nog ingen som har ett bra svar ang hämmarna.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Visst kör man med högre tryck utan krängare på fox floatarna ?
Hur är det att köra utan krängare på orginaldämparna ?
Jag får prova mig fram är ju inte så jobbigt att koppla lös.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Ja jag kör något högre tyck i foxarna utan hämmarna. Med originaldämparna blir det för löst, lätt att man trycker igenom dämparn när man kör på en skida.
Precis det är 2st bultar man behöver lossa så det går fort att prova i fält.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortfarande helt sänkt av förkylningen men jag har fixat en längre axel med distanser till främre infästningen av boggien (orginal axel underst i bild),
Min tunnel är 22mm bredare än en Pro. Tidigare hade jag bara distanserat med ett gäng brickor under utprovningen.
bakre axeln kommer också att göras om men där måste jag göra färdigt mina dropbrackets först för att se hur mycket dom bygger inåt.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortfarande sänkt av min förkylning, orkar man inte ens skruva då är man dålig på riktigt :)
Jag har iaf. pratat med Smw kit om dekalkit till tunneln, det blir lite special då min tunnel inte direkt är standard.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Något kryare nu så jag gjorde ett litet ryck.
började med att demontera den gamla tunneln då den tog upp en massa plats och kylaren är till salu.
Sen beslutade jag för att helt demontera boggien för att kolla upp allt då det känns som att något mer än bara främre armen spökar.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag fick jag tag på lite prylar från en Pro Rmk boggie, bra att ha i reserv samt att jag kommer använda den främre armen efter lite förstärkning och färg.




Jag hade ett konstigt skramlande ljus på min bil som visade sig vara en lös värmesköld, när jag slet bort den såg jag att det skulle bli ett ypperligt material att göra värmesköld till bygget av. Den är riktigt tunn och formbar och att ha en del från en Ford känns riktigt bra :bigsmile:
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gjorde klart slangdragningen till kylarna.
Monterade ett alurör där det passerar topplocket, tidigare hade jag en slang där men den var lite för grov så den var pressad på plats medans röret har mindre ytterdiameter.



Värmeskölden ska finklippas lite och fästas upptill.



Jag lindade även avgasröret/downpipen och drog några varv färg på den.

 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Har för mig vi snackat om pyramiden, varför du har rev istället för xp/Rex? Kommer dock inte ihåg svaret, men har för mig det var nån anledning. Tänkte bakre staget är ju sjukt lätt på dom, och passar ju ypperligt nu när du har nyare tank. Skulle bli bättre plats från turbon också.