NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Du får gärna bygga ett chassi åt mig också sen, vad säger du? ;)
Snyggt jobbat som vanligt.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du får gärna bygga ett chassi åt mig också sen, vad säger du? ;)
Snyggt jobbat som vanligt.
Tack ska du ha, men ett till chassie skulle bli otroligt dyrt inte bara i material och tid utan ersättning för allt tillhörande en skilsmässa också :)

Bilder från gårdagen.




 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tack ska du ha, men ett till chassie skulle bli otroligt dyrt inte bara i material och tid utan ersättning för allt tillhörande en skilsmässa också :)

Bilder från gårdagen.
Äsch inte vara sån nu ;)
Fan så smidigt det måste vara med dom där, vad heter dom... "dumnitarna".
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Bilder från gårdagen.


Undrar om inte du skulle kunna förbättra bakre infästningen av fotsteget mot vad det är orginal. Längst där bak är ju enda stället där det brukar kunna bli en klump med snö.
Självklart har väl staget som går ifrån ytterkanten på fotsteget som är bultat längst upp på tunnelns yttersida med det att göra. Men skulle det gå att göra någon lösning och bara ha typ ett smalt plattjärn (istället för "plåttriangeln") som sticker fram där nitarna längst bak skall sitta istället, så skulle nog det fastna ännu mindre med snö.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Undrar om inte du skulle kunna förbättra bakre infästningen av fotsteget mot vad det är orginal. Längst där bak är ju enda stället där det brukar kunna bli en klump med snö.
Självklart har väl staget som går ifrån ytterkanten på fotsteget som är bultat längst upp på tunnelns yttersida med det att göra. Men skulle det gå att göra någon lösning och bara ha typ ett smalt plattjärn (istället för "plåttriangeln") som sticker fram där nitarna längst bak skall sitta istället, så skulle nog det fastna ännu mindre med snö.
Trekanten bakom fotsteget är faktiskt en sak som är dåligt på pro rmk, så jag skulle också ha gjort det lite bättre..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Äsch inte vara sån nu ;)
Fan så smidigt det måste vara med dom där, vad heter dom... "dumnitarna".
Dom är suveräna till denna typ av jobb, Plåtstift eller Clecos på utrikiska

Undrar om inte du skulle kunna förbättra bakre infästningen av fotsteget mot vad det är orginal. Längst där bak är ju enda stället där det brukar kunna bli en klump med snö.
Självklart har väl staget som går ifrån ytterkanten på fotsteget som är bultat längst upp på tunnelns yttersida med det att göra. Men skulle det gå att göra någon lösning och bara ha typ ett smalt plattjärn (istället för "plåttriangeln") som sticker fram där nitarna längst bak skall sitta istället, så skulle nog det fastna ännu mindre med snö.
Trekanten bakom fotsteget är faktiskt en sak som är dåligt på pro rmk, så jag skulle också ha gjort det lite bättre..
Ni har helt rätt, jag har bantat ner "triangeln" mot för vad den är på Pro:n men jag klarar nog mig nästan utan den, ska nog forma om den ytterligare.
På Polarischassiet är den ganska kritisk då tunneln gör en knäck just där och behöver stadgan.
Jag kommer ju dessutom att ha Ski doo bågen längs hela nederkanten plus att jag inte har någon knäck.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Så här ser det ut på Polaris tunnel, den sista biten har en brantare vinkel och det gör att man måste slitsa tunneln därav behövs triangeln som förstärkning.



Jag beslutade mig för att ta bort större delen av den och bara göra en radie mot kanten.


kapade även fotsteget på högra tunnelsidan.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite småfix kvar innan det är dags att nita ihop tunneln och montera den, blev inget gjort idag då jag hjälpte en kollega att flytta.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
"Bara" 2,5" det är lite bökigt att få dit något större med nytrons motorplattor, en dropnroll går inte eftersom kedjehuset är ingjutet i motorplattan, man kan ta.bort frontkylaren men jag vet inte hur mycket det ger eftersom nästa begränsning blir sekundäraxeln.
2,5" duger nog gott det blir väl ändå ingen snö i år :)


Trevligt, 3" tums kammar? :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är på gnäll humör. 3" eller 3tum. Man kan inte blanda. ;)

Fasiken Sportsterdanne man väntar bara på få se en film på första körningen sen! =)
börjar också vara lite småsugen att testa nu.

Gnällhumör....http://sv.wikipedia.org/wiki/Särskrivning

Ontopic:
Ser som vanligt grymt ut! Har du hunnit testa kameran något ännu?
Tack !
Har bara provat lite och det ser lovande ut för det priset, det saknades ett litet clip till en av knapparna till det vattentäta huset så det har blivit skickat till mig.

Hoppas få lite gjort till helgen då veckan har varit lite körig.
 

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
Såg på snowest att du börjat på ett rörchassie. Ett tips är att dumpa stenåldersrören i krommolly och gå på betydligt bättre grejer gjorda på hemmaplan. SSAB har Docol R8 m.fl och Ruukki har liknande t-ex http://www.ruukki.com/Products-and-solutions/Steel-products/Precision-tubes/Circular-precision-tubes/Form-800-circular

Hittade inte någon länk till SSABs rör men en polare köpte precis ett antal pipor Docol-rör från Tibnor så dom har att sälja.

Rör med sträckgränser uppåt 1000Mpa ger onekligen möjligheten att bygga lätt bara men förstår sej på att sammanfoga och bocka dessa =)
Angående SSAB's nya Docol R8 rör. Jag har även kikat lite på dessa och de verkar vara riktigt bra, framför allt precisionen!

Det är ju Mats Eriksson, som driver ME Racing i Borlänge, som tillsammans med SSAB har tagit fram dessa rör för att få bättre kvalité till burbyggen i bland annat dragracingbilar. Såg ett inslag i Nitroz motorsoffan där han och en kvinna från SSAB berättade om tillverkningen och kvalitetstesterna, riktigt intressant.

Han är i alla fall återförsäljare för dem!
http://www.meracing.com/tubes--ror/docol-tubes-r8__1201
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Docol R8 verkar vara fina grejer.

Tunneln ihopnitad, har limmat några små alubitar som ska täta en liten glipa som finns i framkant av kylaren så dom är på torkning över natten



Demonterade Mavericmattan och satte dit CE mattan, viktskillnaden var endast 1,9kg trodde CE:n skulle vara betydligt tyngre.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tunneln är på plats.



Borrade upp och monterade 6,4 mm nitar mot motorplattorna, han som demonterade dessa plattor hade varit lite slarvig vid urborrandet så hålen var lite deformerade. Jag kände att 4,8mm nitarna glappade lite när jag demonterade gamla tunneln.



Moddade mina Burandt fotsteg i bakkant då fästörat hamnade en bit ovan tunneln.



Hittade två lämpliga alubitar som efter lite slipande gick ner i "hålet" sedan svetsade jag dit dom och slipade, borrade, gängade och kapade ner dom, nu skruvas dom från insidan.
Jag höll noga koll på värmeutvecklingen så den inte vandrade ner till den limmade anslutningen mot fotsteget.