NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lyckades dra av en bult till nedre dämparinfästningen så jag fick borra ur den och fick ur den med en mejsel.



Nytt pyramidfäste införskaffat.



Mera grejer till nästa bygge, en lite speciell framvagn..

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lättviktsbygge?
Det är tanken. Det är två byggen "over there" en på Apex och en på Nytro båda överladdade som landat precis på fel sida om 200kg torrvikt. Jag är sugen att se om jag kan bygga en lättare maskin, han med Nytron fortsätter att plocka vikt så det blir intressant att se vad han kommer landa på.
Lite sugen att prova en Apexmotor också, trots att den är tyngre.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Spännande, har själv haft tankar på ett lättviktsbygge fast med typ 550 fläkt motor.
En 550 hade ju onekligen varit enklare att göra lätt, men jag tror ändå man hade saknat effekt.
Louie på Powermodz byggde ju en Elan med lätt vässad Yamma 540 fläkt, kolfiberhuv, Timbersledboggie, Skinz dyna, typ TS framfjädring som blev rätt lätt men man ser att mer effekt hade varit trevligt i dom filmer där han kör med den.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Elkontakten till pumpen har dykt upp. 8 separata påsar med artikelnummer och det nätta priset av 312:-




Jag har även slaktat tempmätaren för att modda den lite.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Satte igång med styrningen då jag nu har bestämt mig var styret ska vara.
Jag har måttat hos Polarishandlaren och siktar på samma vinkel som Pro dvs. "Vertikal styrstång" eller "trehjulingsstyrning" dock kommer den hamna något längre fram än på Pro men det kan inte hjälpas.

Jag ska även montera den högre styrhöjaren igen då det känns bättre med den nya placeringen av styret, när jag sänkte styret förra säsongen utgick jag ifrån sittande körställning men stående var det lite lågt.

På bilden ser man skillnaden i vinkel, placering och höjd.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ja jag hamnar ju också med trehjulingsstyrning till slut,få se hur det kommer gå för en inbiten brap:are....
Du tror inte det blir för långt fram det där? Hur mycket längre fram än pron är det?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite svårt att få en vettig referenspunkt att mäta ifrån men enlig tankplast och huv kommer styret upp exakt som på Pro nu men min Pro bulk sitter ju lite längre fram i förhållande till drivaxeln men då är frågan hur mina fotholkar hamnat i förhållande till Pro bulken.
Jag skulle tippa på att styret är ca 2-3 cm längre fram istället för ca 10 cm som tidigare.
Ungefär det måttet jag fått fram när jag stående med fötterna längst fram med händerna på styret mätt från styret till bältesspännet, helt ovetenskapligt och ser lite suspekt ut när man står hos handlaren och håller tumstocken mot bältesspännesområdet :blink:


Ja jag hamnar ju också med trehjulingsstyrning till slut,få se hur det kommer gå för en inbiten brap:are....
Du tror inte det blir för långt fram det där? Hur mycket längre fram än pron är det?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ungefär så här blev det i mått, jag har rätat upp styrvinkeln ca 12-13 grader.
25mm upptill visar ungefär hur mycket längre bak Pro styret är.

 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jamen vad fan, fattade den främre var det nya stället för stången, men du har ju redan meckat ihop allt! Det där blir ju riktigt bra! Trodde det hamnade ännu längre fram än du haft. Å den var ju rätt långt fram redan.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hahaha, då förstår jag att du trodde det blev långt fram. :)


Jamen vad fan, fattade den främre var det nya stället för stången, men du har ju redan meckat ihop allt! Det där blir ju riktigt bra! Trodde det hamnade ännu längre fram än du haft. Å den var ju rätt långt fram redan.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
kul att följa bygget! :)
Tack för det !

Nu är det dags att börja kavla upp ärmarna och ta tag i bygget igen.
Har haft en svacka i inspirationen då det gäller skotern då jag har fixat ett utgångsobjekt för ett litet enklare hojbygge men nu måste skotern ihop.

Styrningen är halvfärdig, tank med bränslepump, batteri och dyna skall monteras, nytt fäste för mätare, byta variatorfjäder samt framdämpare + lite annat som jag inte kommer på just nu, så det är några kvällar i garaget innan den är redo för snön.