Vilken Helix menar du?har kört det i två säsonger, är en kanonhelix för lössnökörning, bra backshift! Håller i år på att experimentera med en 60/44 helix, tror den är bättre då jag kör riktigt lågt drevat, 2.52:1.
Vilken Helix menar du?har kört det i två säsonger, är en kanonhelix för lössnökörning, bra backshift! Håller i år på att experimentera med en 60/44 helix, tror den är bättre då jag kör riktigt lågt drevat, 2.52:1.
Anders du kan nog köra med 60-40.46 då du också kör neddrevat.Har någon av er här testat att byta helix på er PRO?
58-38 eller 58-40 eller 56-40??
Lyfter frågan och undrar även hur 58-38 /58-40 helixen beter sig jämfört med original?Har någon av er här testat att byta helix på er PRO?
58-38 eller 58-40 eller 56-40??
den första siffran betyder att startvinkeln är 58 grader, andra siffran betyder att slutvinkeln är 38 grader.. på team helixarna står det även en siffra till (58/38 .36) .36 betyder att startvinkeln som är 58 grader kommer att gå från 58 grader progresivt ner till 38 grader på en sträcka av 0.36 tum. alltså totala sträckan på helixen är från 0 - 1.1 tum, från 0,36-1,1 tum är helix vinkeln 38 grader.Lyfter frågan och undrar även hur 58-38 /58-40 helixen beter sig jämfört med original?
Sitter nämligen med en sån men har aldrig fått riktigt kläm på hur siffrorna ska tydas och vad som är viktigt att tänka på när det gäller val av helix.
Tack för informationen men måste bara få klargöra en sak, blir högre vinkel= lägre siffror?den första siffran betyder att startvinkeln är 58 grader, andra siffran betyder att slutvinkeln är 38 grader.. på team helixarna står det även en siffra till (58/38 .36) .36 betyder att startvinkeln som är 58 grader kommer att gå från 58 grader progresivt ner till 38 grader på en sträcka av 0.36 tum. alltså totala sträckan på helixen är från 0 - 1.1 tum, från 0,36-1,1 tum är helix vinkeln 38 grader.
.25,.36 och .46 är vanliga längder på startvinklarna.
ju högre vinkel desto snabbare utväxling av sekundären, man kan även säga ju högre vinkel desto mindre remtryck, lägre varv och sämre backshift. och viceversa för lägre vinklar såklart.
brantare vinkel = högre siffrorTack för informationen men måste bara få klargöra en sak, blir högre vinkel= lägre siffror?
Tänkte om du prövar med 60/44 helix.
Skulle i först hand satsa på en primärfjäder med lite hårdare sluttryck.Kör med 10-66 grams vikter och en 140/330 fjäder när man trycker stumt går den upp i dryga 8200 varv för att sen til 8000-8200 beroende på lutning, men jag vill ha mer klipp i maskinen vad skulle ni här på forumet rekommendera kan tilllägga att jag kör på ca 300-450meters höjd.
Jag kör med 11-66 vikter, original primärfjäder och en svart/lila sekundärfjäder och originaldrevning på min RMK Assault -11Okej men måste bara fråga om. Om jag kör med en fjäder med hårdare sluttryck så borde varven hålla sig högre men eftersom stt varven ligger nästan perfekt bör jag väll vikta om till 11-66 eller 10-68?
Du får räkna med att digitala varvmätaren visar ca 100rpm för mycket, så ditt verkliga varv bör ligga någonstans runt 7900-8100 vilket är just på gränsen lågt.Okej men måste bara fråga om. Om jag kör med en fjäder med hårdare sluttryck så borde varven hålla sig högre men eftersom stt varven ligger nästan perfekt bör jag väll vikta om till 11-66 eller 10-68?
Vad har du för mattfart vid lös snö klättring med den uppsättningen?primärfjäder:180-344
supertip sno x serie vikter, dom med den riktigt branta kurvan viktad enl. följande:
häl 7gr+4gr
mitt 3gr+3gr
spets 3gr+2gr
helix: 60/44.36
sek.fjäder: 160/280
2,52:1 nerdrevat
håller stadiga 8400 varv
utshimsat kors 0,8 mm från original.
axxar som ett djur 0-130 km/h sen tar utväxlingen slut.