Trimma e-tec!

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Trimma e-tec!

Om man lindar med bandaget blött är det lättare + att det drar ihop sig något när det torkar. Fick det rätt bra på mina dubbelrör till ptec:en.
sen är det lättare om man utgår från mitten å lindar ut åt varsit håll mot ändarna, då lindar man över det som veckar sig pga det smalnar av.
 

Summit111

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Arvidsjaur
Har skummat igenom tråden, väldigt intressant.
Vid några tillfällen har ämnet turbo kommit upp men dött ut lika snabbt. Tänkte dela med mig av mina, små, erfarenheter.
Förra vintern var jag över till USA och körde. Fick tillfälle att köra Tony Jenkins summit 154” xm-13 med boondocker turbo och Jared Sessions Pro rmk -163”, givetvis boondocker. Tony jobbar åt Bret Rasmussen, är sponsrad av Boondocker och hade de absolut bästa och senaste sakerna i sin maskin. Jared jobbar på Boondocker så även han hade det bästa. Körde båda maskinerna runt 3000möh på samma dag.

Toppeffekten kändes likvärdig på maskinerna men det var otroligt stor stor skillnad i gassvar. Det var betydligt större skillnad än mellan ett par orginalmaskiner. Pro-rmk kändes betydligt rappare, kände inget ”turbolagg” utan den var svarade bättre än en standard Pro här i Sverige. Summiten å andra sidan kan karaktären liknas vid en nytro turbo, den kändes helt enkelt slö tills den fick börja ladda. Otroligt imponerad av Pron och väldigt missnöjd över summiten.

Vi frågade givetvis Jared om detta och kortfattat hävdade han att dom inte fått till summiten bättre pga att de inte kunde styra orgnialspridarna på summiten på samma sätt som på rmkn.

Kanske någon annan firma fått det att lira bättre men har stort förtroende för boondocker, detta medför att turbo på en e-tec i dagsläget inte är intressant för mig.

Vill man få lite mer effekt så återstår då ett BB-kit?
Vad har vi för möjligheter i Sverige?
SPI 860, dessa har nån form av fuelcontroll?
Rk tek 860, men dessa fungerar, ännu?, inte på låg höjs?
BMP 860, har jag inte sett så mycket om.
Trygstad 872, inte sett om nån tar in det till Sverige men dom har nån form av system som ger extra bränsle.

Någon som åker eller provat något kitt?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
det låt ju inte så lovande för e-tec turbo då...Hur var ljud nivån i boondocker kittet? Vad jag förstår är dom det ända turbokittet som änns har något som kan kallas ljudämpare...

Mulle på M-Performance kan mappa originalsystemet på e-tec och i slutet av förra säsongen kom en pc5 fuel controller till e-tec. Kanske den inte hadde kommit då du provkörde?

Finns väldigt lite info om BB-kitt/turbo-Kitt av opartiska källor.
Men ja SPI har en fuelcontroller som sprutar in soppa framför spjällen. Så den samarbetar ej med originalsystemet. Personligen har jag både positiva och negativa tankar om det...

Tryggstads pratas det mycket gott om på andra sidan men kom upp en tråd på dootalk då det blev lite märkeskrig mellan tryggstads och RKTek.
Där Tryggstads byggt en räser med BB högkompstoppar. race soppa. dubbelrör och uppborrade förgasare som utlovade sej för att vara på 200+hk som blev ifrånkörd av kund versionen av rktek med original avgasystem med mack soppa =)

Känns även bra rk tagit fram egen designade kolvar och han är känd för bra toppar. Så gör ju inte saken sämre att hans kitt är billigast av alla =)

Har mailat en del med han och enligt han är det inte anpassat för att endast fungera på hög höjd men är där det används och där det fungerar utan fuelcontroller. Ska enligt han själv fungera lika bra på lägre höjder.
Men han har tagit fram en ny topp nu som ska provköras i början på vintern på låg höjd för att testa att allt fungerar och för att se om mer bränsle behövs. Behövs det hadde han några ess i rockärmen som han inte ville avslöja

Så den dagen det blir BB för mej blir det troligen RK men ska ev få provköra en SPI 860 i vinter så får man se vad man tycker då =)
 

Summit111

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Arvidsjaur
Högt! I nivå med en sämre slutburk vid 8000rpm.
Körde i mitten av februari så det kan ju ha blivit löst efter det.
Då kanske det blir samma fenomen som med tillförseln vid turbo.
Har svårt att förstå hur det ska fungera på låg höjd utan extra soppa mer hk betyder oftast mer bränsle inom rimliga gränser. Visst kan man tjäna nån hk med bränsleoptimering, men typ 20 hk??
Men om man vill ha ett kitt "nu" så är det egentligen SPI som är enda alternativet som är testat här i Sverige?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Jasså så dom låter så mycket ändå? var det den stora burken eller rakt ut pipan?

På dom tidigare förgasar modellerna bestyckar dom ner flera steg när dom byter till RkTek topp pga effektivare förbränning.
på befintliga 860 kitt kör dom utan fuelkontroller på höjder över 1800m med nuvarande modifierad std topp. Den nya är en billet topp som är om designad för att bli ännu bättre så han skrev att det i bästa fall kan gå utan mer soppa men annars hadde han lösningar för det också. Och e-tec verkar tacksamma att ge på soppa själv. T.ex en e-tec klarar en pipa utan problem medans polaris och AC måste ha fuelcontroller.

Men vad jag vet är SPI det ända jag vet dom kört med i sverige. Pratade med Jimmy på SnoPerformance och han har ställt iordning några demo maskiner med 860 som dom kört tillsammans med turbo åkarna. och turboåkarna tyckte 860 var vinst lotten pga det bara var att skruva dit och köra medans turbosarna var svår inställda och krånglade en del.
Slå en signal till dom å prata med dom vad dom kan få fram för grejjer =)
Verkar som alla 860 kitt fungerar med std avgasystem om man vill hålla nere budgeten och inte väsnas för mycket.

Vet även SPI jobbar på en 860 pipa så det kan vara något skulle jag tro=)
 

Summit111

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Arvidsjaur
Pron hade utblåset i tunneln, osäker på ljuddämpare men Xm hade en liten dämpare. Visst blev det säkert tystare än raka rör men inte i närheten av en standard tyvärr.
Intressant med Rk tek, tyvärr brukar ju inte allt fungerar lika bra här som i USA där det är utvecklat.
Snoperformance har inget på hemsidan men får slänga iväg ett mail, R-verkstan det är speedtech?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

SPI är också från andra sidan så om kittena där inte fungerar här kommer nog inte SPI häller fungera.
Enligt vad PSR800 skrev tidigare i tråden har vi nu på våra summitar dom amerikanska cylindrarna. så kan ju inte ha så stor betydelse om det är uttestat på högre höjd än här. så länge kompen är anpassad för lägre höjd.

Dra iväg ett mail till RkTek å se om dom testat kittet med nya toppen på låg höjd. Han sa dom skulle göra det så snart som möjligt på för säsongen.
Pratade även med Mulle och han kan mappa in original systemet. En halv dag i bromsbänken så slipper du fuelkontroller mm för typ samma peng som bara fuelcontrollern kostar =)

Ne SnoPerformance har det ej på hemsidan men som jag förstog det kommer han börja marknadsföra kittena under vintern. Testa ring om du inte får nått svar på mailen.

Ja Rverkstan samarbetar väl med speedtech vad jag förstår

Glöm inte att ta med i beräkningarna att du måste skicka dina cylindrar eller om du får tag i några skurna att skicka istället.

här är Boondockers vad dom i alla fall kallar tysta ljudämpare
 

Summit111

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Arvidsjaur
Jo jag vet, men säljer en återförsäljare det här i Sverige får man hoppas att det medföljer en mapp för Svenskt bruk.
Turbosatserna funkar i princip bolt on i Staterna vilket de verkligen inte gör här. Om det beror på höjd, bränslekvallite eller något annat är jag för okunnig för att svara på:)
Kan mulle mappa så borde ju även boondocker ha listat ut det, vore kanon!
Nej sådär stor var den inte på summiten jag körde, var mer stor som en 50cl ölburk :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo jag tror absolut SPI Fungerar klockrent här i sverige det jag menar är bara att jag även tror att RkTek fungerar lika bra det =)
Skillnaden bara är att spi kostar ca 3500 dollar medans RkTek kostar 1800 dollar.
Skillnaden är att RkTek kör utan fuelcontroller och original avgassystem medans SPI kör men en controller som bara den kostar närmare 7000kr + avgasystem.
Så jag tror inte regeln gäller att man får vad man betalar för utan att man hos RkTek får man det som behövs å inge mer.

Hans måtte är att hålla nere priserna så han kör std pipa och gör allt han kan för att slippa fuelcontroller.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Spi 860 går väl köra med std rör men dom rekommenderar röret för 5hk extra vad jag förståt. Fördelen med spis tillägssprut är väl en större kapacitet än vad std spridarna ger. Är dock mkt stålar för själva bigboret, en mer ekonomisk lösning bör ju vara pipa, portning och pcv. Kan AC klämma ur sig över 170hk med 800cc bör det ju även gå med etec kan man ju tycka.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
SPI Håller också på meden ny topp till 860 och en pipa med grenrör avstämda efter deras 860 kitt.
Blir kanske lite dyrare men skulle tro det blir ett vinnande konsept :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller dock fortfarande fast vid att en portning i kombination med mer tändning/bränsle och kanske någon bra topp/helsystem om man vill spendera lite mer bör ge en markant effektökning! 860 är ju självklart bättre men 60cc i sig är ju en ökning på 7-8%, dvs 7-8% mer vrid och 3-4% mer effekt, typ 5hk?
Så alltså bör ju 170 gå att ordna om spi säger 175, eller jag rättar mig, spi 860 +20, trimmad 800 +15, det är ju effekten utöver std vi pratar om här, sen vad en bänk säger är ju en annan sak...
 

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Sv: Re: Trimma e-tec!

Tillbaka till varvräknare, upptäckte idag att 7600 på analoga = 8100 på digitala! Intressant.. Kanske därför det har varit svårt hitta rätt med variatorerna.. (-13 summit 146)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Tillbaka till varvräknare, upptäckte idag att 7600 på analoga = 8100 på digitala! Intressant.. Kanske därför det har varit svårt hitta rätt med variatorerna.. (-13 summit 146)
Jag brukar endast använda den digitala. Men har också reagerat att jag får en känsla av att visaren visar lite mer än digitala.
Men sen nästa fråga. Visar den digitala rätt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Analog? bägge är väl digitala men presenteras på olika sätt analog=vajer
Nja någon vajier sitter det knappast utan den analoga är väll egentligen lika digital den fast informationen visas genom en steppermotor som visaren sitter fast i.
Lustigt att dom ska visa så olika dock..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Knepigt, de maskiner jag har haft har de visa lika, så nära som går att se iaf. däremot hänger visaren inte riktigt med den digitala som hoppar 3-4000rpm i ett snäpp.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Kanske ska ta tillbaka föregående uttalande. Så extremt noga har jag kanske aldrig tittat på visaren på de med stora mätaren utan jag har gått efte displayen.
Det blir ju lite extra jobbigt eftersom den inte visar steg om 50 utan avrundar till närmsta 100.
som jag körde sista turen så varvade den 8300 på displayen när det gick riktigt fort, men provsvängen innan det så slog den i varvstoppen också på 8300, alltså borde fösta svängen ha varit 8350 och sen med lite mer vikt så varvade den 8250 men visade fortfarande samma 8300