Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Fick hem nya tätningen/bussningen till pipan igår så jag monterade dit den med kopparsilikon på båda sidor av tätningen och lät den stå över natten. Hade lite extra avgasfjädrar liggandes så jag tog de kortaste jag hitta å krängde på. Slant såklart en gång å fick en liten krigsskada på handen. Fick iallafall dit 6st fjädrar till slut å la en beställning på ett riktigt fjäderverktyg de första jag gjorde när jag kom hem :amuse:

Gamla vs nya.


Monterat.


Tagit fram en blindplugg också som jag kan montera där dumpen ska sitta, bara för att utesluta den som laddtryckstjuv, tyckte den smygläkte lite när jag provtryckte.

Plugg vs dump.


Blir nog nytt försök ikväll med provtryckningen!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Kanon, hoppas den håller tätt nu, tycker du om att svetsa så har jag fläsar liggandes som jag använde till min pipa å grenrör, blir 6st fjädrar utfördelat på 6 olika punkter :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Kanon, hoppas den håller tätt nu, tycker du om att svetsa så har jag fläsar liggandes som jag använde till min pipa å grenrör, blir 6st fjädrar utfördelat på 6 olika punkter :)
Tack, men kom precis från garaget å nu är den tät där :) de enda som pyser nu är egt-proberna som bara sitter med klammer. Riktigt uselt. Vet inte om de på nått vis går att få på en mutter runt dem heller så man kan svetsa dit infästningar i y-röret. När jag trycker med tryckluft nu så kommer jag bara upp i 0.15 bar. (Tidigare 0.0) Hade varit skönt att få allt 100% tätt. Men antar att jag måste köpa nya prober med mutter då :(

Hur som helst så är de inga större bekymmer att få den å ladda 0.6 nu i garaget då man gasar upp den (tordes inte mer). Men den där jävla ventilationen på oljetanken alltså. De bara skjutsar ut olja där vid varje gaspådrag. Måste nog fan kapa bort ena sidan på tanken å göra om det där som det egentligen var tänkt.. Balle..
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Har ett litet tips ang. avgasfjädrarna. Istället för ett "riktigt" verktyg kan man använda ett snöre, typ startsnöre. Och vill man vara riktigt lyxig kan man sätta ett handtag i ena änden eller linda runt en skruvmejsel. Prova får du du se, det fungerar extremt bra. Bättre än div. verktyg enligt mig, speciellt på svåråtkomliga ställen.

Grymt snyggt bygge förövrigt, kul att se när det blir seriöst gjort! Tummen upp. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Till avgasfjädrar är tillböjda svetstrådar ett beprövat knep annars. :)

Men det stora tipset är väl att ha handskar på sig. Knogdödare det där. :p
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Tack för tipsen, men rinab-verktyget för 69kr funkar fint så jag kör med det framöver :) Har varit lite halvkörigt sista veckan här så har inte blivit så mycket tid i garaget. Men oljetanken är i alla fall modifierad och klar, ska bara monteras nu (imorgon). Sen blir det provkörning igen! Tog mig tid idag och monterade AMP-kittet till boggieskenorna som jag haft liggandes ett tag, passade på att göra det som så fint kallas för "geo-mod" också då jag ändå höll på.

Nu ser oljetanken ut såhär invändigt, får hoppas de funkar bättre.


"Front Torque Arm Relocation Kit" som ska förhindra att mattan spänns då boggien fjädrar ihop. Var tvungen att köra med väldigt slack matta innan för att boggien skulle fjädra över huvud taget. Nu är den mycket bättre!


Lite nya hål behövdes. Körde på 40mm geomod (hållarna till torsionsfjädrarna bakflyttade 40mm)


Klarrt å betarrrt!


Kanske kan bjuda på lite film till helgen :)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Hej.
Det är jag som är skaparen till denna skoter från början.
Roligt att den har fått nytt liv med ny energi.
Det hela började för ganska exakt 10 år sen, såg att arctic skulle komma med M7an. Tänkte på en gång att nu skulle jag ha en "värsting" Beställde en M7 162" LE, tror det bara togs in 20st i sverige.
Borrade upp F7 cylindrar till 800 och tänkte att det här blir nog kul. M8, först i världen.

Men såg på snowest att en del amerikaner funderade likadant.... Så det gällde att hitta på nått mer.

Så då kom jag på tanken med turbo.
2004 var det väldigt ont om 2t turboskotrar, fanns väldigt få som hade testat, helst med efi.
Men med efter många kvällar i verkstan så fick jag ihop nått iallafall.
Körde några hundra mil, gick bra när allt lirade, men det klart ibland läkte det nånstan eller nått felade så det vart några timmar med service...
Kul iallafall nu att den byggs upp från grunden med nya bättre ideer och lösningar.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hej.
Det är jag som är skaparen till denna skoter från början.
Roligt att den har fått nytt liv med ny energi.
Det hela började för ganska exakt 10 år sen, såg att arctic skulle komma med M7an. Tänkte på en gång att nu skulle jag ha en "värsting" Beställde en M7 162" LE, tror det bara togs in 20st i sverige.
Borrade upp F7 cylindrar till 800 och tänkte att det här blir nog kul. M8, först i världen.

Men såg på snowest att en del amerikaner funderade likadant.... Så det gällde att hitta på nått mer.

Så då kom jag på tanken med turbo.
2004 var det väldigt ont om 2t turboskotrar, fanns väldigt få som hade testat, helst med efi.
Men med efter många kvällar i verkstan så fick jag ihop nått iallafall.
Körde några hundra mil, gick bra när allt lirade, men det klart ibland läkte det nånstan eller nått felade så det vart några timmar med service...
Kul iallafall nu att den byggs upp från grunden med nya bättre ideer och lösningar.
Kul att du hittat tillbaka hit :)

Jag det har hänt en hel del med 2T-turbos de senaste 10 åren! Det är väl egentligen de senaste 2-3åren som det riktigt tagit fart och utvecklingen gått från mediåker till en mångmiljonindustri, åtminstone då det gäller snöskoter. Det är iallafall min uppfattning. Kan tänka mig att den här maskinen fick några huvuden att vrida på sig vintern 04/05 då du pös förbi med turbovin efter dig :)

Nu är det inte jättemycket av det gamla turbokittet kvar. Jag tror jag modifierat det mesta bortsett från topplocket. Har du möjligen något minne av att cylindrarna blev modifierade/portade i samband med utborrningen? eller är dom stock? Hade ju inga andra cylindrar att jämföra med när jag hade lös dem men det skulle varit intressant att veta.
 
Reactions: Oskar97

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
"Körde på 40mm geomod (hållarna till torsionsfjädrarna bakflyttade 40mm)"

Vad är fördelen med denna mod?

Mvh Erland
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
"Körde på 40mm geomod (hållarna till torsionsfjädrarna bakflyttade 40mm)"

Vad är fördelen med denna mod?

Mvh Erland
Man ska få betydligt bättre transfer i boggien samt bli följsammare över mindre ojämnheter på led etc och flyta upp lättare på snön vid lössnökörning. Googla lite på det så finns det en hel del läsning om det. Dock så verkar många blanda ihop geomod på M7ans boggie och geomod på den lite nyare boggien med floatdämparen vilket är något helt annat.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Myzkoo: Visst har du koll på smörjningen till vattenpumpsaxeln? En liten behållare och en vanlig bränslekran som man måste öppna då å då...
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Myzkoo: Visst har du koll på smörjningen till vattenpumpsaxeln? En liten behållare och en vanlig bränslekran som man måste öppna då å då...
Jodå, den har jag koll på. Inför nästa säsong kommer jag nog borra blocket så man slipper böka på med både behållare och kran. Men de funkar ju som det är nu också.

Men varför har den inga övre a-armar? :) Vet inte om jag förstår mig på den modden med bara ett stag? :tongue1:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Den grejen tillkom när skotern bara stod i verkstan å väntade på delar. Man måste ju pyssla med nånting så varför inte lätta a-armen...:)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Den grejen tillkom när skotern bara stod i verkstan å väntade på delar. Man måste ju pyssla med nånting så varför inte lätta a-armen...:)
Aha, det är på den vägen. Du har möjligtvis inte kvar a-armarna? :) Skulle man få en liten smäll på styrspindeln nu så känns de som att all belastning blir på undre A-armen.

Har du ingen film kvar då maskin körs? :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Man ska få betydligt bättre transfer i boggien samt bli följsammare över mindre ojämnheter på led etc och flyta upp lättare på snön vid lössnökörning. Googla lite på det så finns det en hel del läsning om det. Dock så verkar många blanda ihop geomod på M7ans boggie och geomod på den lite nyare boggien med floatdämparen vilket är något helt annat.
Ok, gjorde en snabbgoogling förut men hittade inget mer än nån som nämde det på nått amerikanskt forum.
Låter hur som helst mycket intressant, nu är min iofs bara 141" men allt som gör saker bättre är ju ett plus.

Mvh Erland
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Då var man nykommen från garaget efter montering och testkörning av oljetanken som visade sig fungera kanonbra, inte en droppe söl genom ventilation efter 4-5 fullgaspulls upp till 8200rpm och 0,5-0,6bar ladd inne i garaget på stället.

Nått som jag är mindre nöjd med är att skotern började gå kasst när den kom ner på tomgångsvarv igen efter det här testet. Kändes som att den nästan 4-taktade, vet inte hur jag ska beskriva. Lät typ som en nyare 800 e-tec emellanåt. Gasade upp den igen 2 gånger och gick bra från 5000rpm och uppåt, och ner på dålig/orolig tomgång igen. Tänkte att nu sköt jag väll reedventilerna, var 99% säker på det, kändes så iallfall.

Men det visade sig vara lite jävligare än så. Reedsen var i nyskick fortfarande. Men det var inte cylindern och kolven på variatorsidan:










På svänghjulssidan såg både kolv och cylinder helt ok ut:


Vettefan vad som kan ha orskat detta alltså, blev så less när jag såg det här så jag for hem nästan direkt. Tog bara lös den dåliga cylindern och kolven å la in de i bilen. Både EGT och AFR-värde samt bränsletryck såg helt normala ut under dessa pulls. Det ska vara om min glycerinfyllda laddtrycksmätare är så "seg" så man egentligen inte ser peakarna vid gaspådragen så den fick smaka lite mer ladd än vad mätaren hann med att visa, bara en tanke som slog mig. Eller så fick jag värdelöst nikasil i den cylindern från cylinderdoktorn, men det har jag svårt å tro då båda cylindrarna gjordes samtidigt. Får nog börja med att ta lös primären och kolla hur packboxen ser ut till att börja med. Vet inte riktigt vad som kan vara boven annars? Flödestesta spridarna kanske..

***jävlaröv! :argh::argh::argh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Helt klart värdelöst nikasil jobb. En så lite skadad kolv ska inte kunna riva lös nikasil. Hör om cylindrarna gjorts i Holland för de påstås vara sämre än från England. Du borde få ny nikasil gratis om du visar firman bilderna.