Polaris 2012

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Är du nöjd med BB? Dem har ju funnits rätt länge så stabiliteten borde vara utprovad vid det här laget och priset är ju inget att säga om?
Har helt missat Askers fotsteg, finns dem på bild nånstans? Hans frontbåge har jag däremot satt på prov några gånger med gott resultat=)
Ja, det måste jag säga att jag är.
Skillnaden i stabiliteten på fotstegen är rent ut sagt skitstor, och på en hel dags ravinkörning i uteslutande lössnö, så-jo, man måste fortfarande sparka bort packad snö från fotstegen. Kanske tre-fyra gånger under 6-7 timmars körning...det GÅR INTE att jämföra med original, när det i mina ögon blir "okörbart" mycket snö på mina fotsteg, så är det som efter 15min körning med original!

Meeeen...hade jag köpt skotern idag hade jag hellre gett pengarna till Asker, och våldtagit tunnen rejält med hans fotsteg istället, även om det suger till lite i magen när man startar sticksågen.

I praktiken "förstör" man ju tunneln lika mycket när man kapar upp för BetterBoardsen, men det ser inte lika oåterkallerligt när det fortfarande sitter en fotstegslist kvar i ytterkant på fotsteget jämfört med att kapa bort alltihop som man måste göra om man byter till "Asker Top Grip 1.0" ;)
Askers forsteg finns f.ö att beundra i hans och Bamsegrills projekttråd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Slog nytt personligt rekord i bränsleförbrukning igår.
7L/milen drog den då :)
Men med det föret så är nu är det bara fullgas som gäller! Helt underbart!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Slog nytt personligt rekord i bränsleförbrukning igår.
7L/milen drog den då :)
Men med det föret så är nu är det bara fullgas som gäller! Helt underbart!
Ja, det låter ju mycket-men jag antar att det inte var så väldigt många mig vi pratar om? :)
Hur många fick ni ihop, fyra? Fem?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Någon som har koll på vad för fjädrar det sitter original i primär och sekundär på SWB A -12? alltså vad dom har för tryck, har skotern 40mil bort så blir svårt att kolla.

Hade tänkt beställa 11-68 vikter, slp Blue/pink primärfjäder och team black/purple sekundärfjäder och se hur det funkar och hade då velat jämföra siffrorna mot original innan jag beställer.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
nyss pratat med åf Ang övervarvningen och vem som ska bekosta nya vikter, han ringde upp generalagenten och dom hade så klart aldrig hört talas om problem med övervarvning så jag fick gott bekosta vikterna själv.
Frågade då åf om dom inte ville ha nöjda kunder då det är uppenbart att det är felviktat i variatorn för våra höjder men även han vägrade stå för vikterna, så Ja tydligen vill dom inte ha nöjda kunder...

Han sa även att Polaris inte ska skicka med några vikter nästa år utan att kunden ska få välja själv vilka vikter han/hon vill ha, tycker dom säger imot sig själv lite där Ang att dom aldrig hört talas om problemet...

Min övervarvar oavsätt om jag åker led eller lössnö...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
nyss pratat med åf Ang övervarvningen och vem som ska bekosta nya vikter, han ringde upp generalagenten och dom hade så klart aldrig hört talas om problem med övervarvning så jag fick gott bekosta vikterna själv.
Frågade då åf om dom inte ville ha nöjda kunder då det är uppenbart att det är felviktat i variatorn för våra höjder men även han vägrade stå för vikterna, så Ja tydligen vill dom inte ha nöjda kunder...

Han sa även att Polaris inte ska skicka med några vikter nästa år utan att kunden ska få välja själv vilka vikter han/hon vill ha, tycker dom säger imot sig själv lite där Ang att dom aldrig hört talas om problemet...

Min övervarvar oavsätt om jag åker led eller lössnö...
Ring generalagenten själv!
Polaris Scandinavia AB
Brittsbovägen 1
831 52 ÖSTERSUND
Tel
063-19 95 73
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Får du ett vettigt svar kan du ju skriva det för detta problem tror jag dom flesta har ! Iaf har jag haft samma men nu har jag byt vikter
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Provade ringa men dom hade bara telefontid till 14:00 på service avdelningen så jag skulle återkomma imorgon.

Ja visst verkar det vara ett problem dom flesta har, men som vanligt nekar dom ju att dom hört om dessa problem, man är alltid den första som kommer med ett problem.

När min åf sa att varken dom eller polaris själva hade hört talas om problemet sa jag att så säger ni alltid när det gäller nått problem, då vart han helt tyst...

Frågade även lite om vikter och han påstog att man inte skulle åka på 11-serie vikterna för det var 4takts vikter och gick inge bra tillsammans med 800a motorn, han rekomenderade 10-66 eller 10-68, jag undrade då hur alla andra kan rekomendera 11-66/11-68 vikterna men ytterligare igen hade han inget att svara med, tycker bara där att det visar vilken låg kompetens och verklighetsuppfatning dom har... Det kanske står i hans papper att det är så, men teori och praktik går sällan hand i hand...

Jag sa åt han att jag tycker att polaris ska stå för vikterna då jag köpt en maskin för 140000 som inte fungerar som den ska, då svarade han "jo men fungerar gör den ju" Nej tydligen inte då det inte går att göra några fullgasrepor, varken på eller brevid leden...

Jag litar iaf på vilhelmina motorcenter och deras kompetens och kommer därför stoppa i det jag blivit rekomenderad av dom, oavsätt om min åf eller polaris kommer stå för det.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Är det bara jag som är svinnöjd med variatorerna original på pro rmk 800? Växlar alltid kanon, maxvarvet alltid runt 8200-8300 oavsett om jag kör havsnivå eller 1000 möh.

Men däremot skriker det som fan från drivlinan när man ska iväg när skotern har stått över natten. ÅF påstår att det är drivhjulen som "kliver över" på nå vis och skapar ljudet. Men jag tycker mer det låter som sekundären eller drivaxellagret? Har hört en -11 som låter likadant, nån som ha nåt hett tips?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har inte någon egen men körde en PRO RMK 800 några dagar i Kiruna, tycker det var en riktigt fin maskin. Kan inte säga att jag märkte något konstigt med drivningen enda ljudet man reagerade på var det gamla hedliga men väldigt "lilla" polaris-ylet när man bromsade.

Jäkligt att komma hem till sin egen gammel, får se om man kan låta bli att beställa en -13 maskin =P
 
Last edited:

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Idag vart det service på skotern. Den har gått hela 96 mil och jag var orolig för att dom skulle bli lite putt över det men det verkade helt lugnt. (dom har ju trots allt inte haft tid med mig förens nu)

Jag vart väldigt positivt överraskad också, dom gjorde ju faktiskt rätt mycket för pengarna (olja, mattspänning, smörjning, skidinställning, kollade efter felkoder med mera) och sen vart det billigare än vad jag väntat mig (700 kr). Dom ringde t.o.m under dagen och frågade om det var något jag ville att dom skulle kolla extra på.

Det är kanske helt normalt för många andra men jag har inte upplevt servicen hos min ÅF som vidare bra egentligen så därför var det ju trevligt att det vart lyckat idag.

Vad har ni fått betala för 50mils servicen?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Lyxigt värre! ;) Jag tänkte inte ens på att förhandla till mig en sån sak, jag var nog alldeles för lyrisk när jag köpte maskinen för att tänka på det :D

Jag har inte gjort 50-mila än, men bekymrar mig inte över kostnaden heller....den ingick i köpet där jag handlade. ;)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Ja det var ungefär det jag trodde att jag skulle få betala också, vart väldigt förvånad när han sa 740 riksdaler!
Du köpte på skoterservice övik va? Då äre halva priset på första servicen, betalade 750 jag.. Men skotern vart helt okörbar efter servicen, motorn dog när man gasa och den bröt tändningen när man körde hela tiden. Fick då tipset att ändra till etanolläget å då gick den mycket finare i motorn än innan servicen också..