NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Just ja. Men som ni vet är jag lite slö och lat och tar bara genvägar i mitt bygge :blink1:
Har inte skrivit i tråden tidigare tror jag, men måste tacka för att du gjort en bra sommar till en perfekt sommar. När det varit förvarmt ute så har man ju kikat skoterforumet och denna tråden och längtat till vintern ;)

Grymt bygge.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul att höra, jag gillar själv att läsa om andras projekt så jag försöker att dela med mig om mitt också.

Har inte skrivit i tråden tidigare tror jag, men måste tacka för att du gjort en bra sommar till en perfekt sommar. När det varit förvarmt ute så har man ju kikat skoterforumet och denna tråden och längtat till vintern ;)

Grymt bygge.
Jag har varit tvungen att fixa lite med privatbilarna och idag var första arbetsdagen efter 8 veckors ledighet, så det kommer nog att ta ett tag innan jag landat och kommit in i rutinerna (men jag känner mig lite sugen på att fortsätta med tunneln).

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Oj vad slö jag var i helg....
gjorde ett litet ryck nu på eftermiddagen och lossade boggien och tog bort tunneln.
Nu börjar måttandet för kapning av sidoplåtarna, jag kommer att ta det lugnt och vara nogrann då jag inte gärna vill göra fel då det vore tråkigt att behöva beställa nya plåtar...

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
dag fick jag tag på en Lynxdyna (flera hål i klädseln) med förvaringsfack.
jag ska prova ut den lite mer sen när tunneln är klar för att se om jag ska använda den eller modda ihop den och Bossdynan (den känns tung jämfört med Boss)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gav mig på mallen till sidoplåtarna, inga cadritningar här inte utan kartong och silvertejp :)

Sen ska plåtarna kapas efter mallen fast + 3,5 mm då kartongen ligger emot kanten där plåten går in just 3,5mm.
Här ska jag dock fuska och ta hjälp av en plåtslagare så kanten blir rak och fin.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lastade plåtarna i bilen på väg till plåtslagaren och då slog det mig att dom kanske inte går att kapa så långt in som jag tänkt, höll tummarna och åkte dit.
Mina misstankar bekräftades, med det färdigbockade "fotsteget" gick dom inte att skjuta in.nog långt i maskinen... surt.
så jag kavlade upp ärmarna och startade upp vinkelslipen iaf. Och det gick bra.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag fick jag tag på en tankkåpa från Lynx, har en plan om att modda den mot Pro Rmk Panelen för att få en bra övergång mot tanken upptill, vi får se om det funkar i verkligheten också.

Känns som jag har en halv Lynx i garaget.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Annars finns det fina rondellskivor för alu på Wurth .
jag har provat Biltemas skivor för alu men jag tycker inte det var någon skillnad förutom att dom var tjockare.. men det kanske är större skillnad på märkesgrejer.
Det är inga problem att kapa med vinkelslip det tråkiga är allt aludamm som hamnar överallt.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Såg på snowest att du börjat på ett rörchassie. Ett tips är att dumpa stenåldersrören i krommolly och gå på betydligt bättre grejer gjorda på hemmaplan. SSAB har Docol R8 m.fl och Ruukki har liknande t-ex http://www.ruukki.com/Products-and-solutions/Steel-products/Precision-tubes/Circular-precision-tubes/Form-800-circular

Hittade inte någon länk till SSABs rör men en polare köpte precis ett antal pipor Docol-rör från Tibnor så dom har att sälja.

Rör med sträckgränser uppåt 1000Mpa ger onekligen möjligheten att bygga lätt bara men förstår sej på att sammanfoga och bocka dessa =)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du har nog blandat ihop mig med "Kennyspec" som jag haft en del kontakt med och som också monterade en Pro Bulk på sin Nytro efter att ha sett mitt bygge.
Men i mitt huvud finns en Röramsnytro med lite speciella lösningar som jag gärna skulle förverkliga, men jag kanske skulle bygga färdigt mitt nuvarande projekt först :)

Såg på snowest att du börjat på ett rörchassie. Ett tips är att dumpa stenåldersrören i krommolly och gå på betydligt bättre grejer gjorda på hemmaplan. SSAB har Docol R8 m.fl och Ruukki har liknande t-ex http://www.ruukki.com/Products-and-solutions/Steel-products/Precision-tubes/Circular-precision-tubes/Form-800-circular

Hittade inte någon länk till SSABs rör men en polare köpte precis ett antal pipor Docol-rör från Tibnor så dom har att sälja.

Rör med sträckgränser uppåt 1000Mpa ger onekligen möjligheten att bygga lätt bara men förstår sej på att sammanfoga och bocka dessa =)
gjorde ett litet ryck och städade ur garaget och sen gav jag mig på Burandt fotstegen, Jag borrade och försänkte för 3 st nitar till då jag tycker att det borde ge lite mer stadga.

På 3 st ställen "saknas" det nitar så jag måttade ut var jag skulle borra.

Borrade 4,8mm för niten samt försänkte med en större borr.

Och sedan drog jag på lite färg.

Sedan började jag grovkapa lite på fotstegen.

Vägde tunneln och jag har 5,8 kg tillgodo att göra dropbrackets på för att hamna på samma vikt som innan + att mer skall kapas bort så den kommer att bli lättare än innan.
Jag har en plan på lite speciella dropbrackets så vi får se vad dom kommer att väga, men 5,8kg blir det inte iaf.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Måttade in främre förstärkningen och monterade den provisoriskt.

Med främre förstärkningsplåten på plats fick jag en referens på var fotstegen ska sitta så jag ritade av det och kapade.