Off-Topic
Bränsleförbrukning på ett terrängfordon såsom Mountainmaskiner borde anges i Liter per timme istället.
Kan tänka mig att en e-tec eller whatever kan ta väldigt lite under förutsättningar där man har liten last såsom led eller annat. Min skoter går dock sällan under de förutsättningarna och det som då gäller är.
* Vill man utveckla HP så måste man i med bränsle oavsett teknik.
* Den skoter som lyckas hålla sig flytande är den skoter som tar minst bränsle.
Det vill säga lyfter skotern nosen högt i lössnö så kommer den att ta mycket mer bränsle än en som bara lyfter den lite. Lyfter skotern inte nosen alls utan plogar så kommer den att ta mycket. Se enligt min mening har föret, körsätt, terräng, utväxling, etc så stor betydelse att man inte kan tala om en specifik sak. Parametrarna är allt för många. En högt drevad ski-doo med lång matta kommer att skjuta rem oftare än en lågt drevad ski-doo med lång matta om man kör i den terräng där jag brukar vistas. Den lågt drevade ski-doon kommer också att ta mindre bränsle. Har den ena bredare skidor så kommer den antagligen att ta mindre just därför. Pratar då om granskok med massor med puder.