Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

zeke77

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Piteå
Finns inte en chans.
Jag kan intyga att siffrorna stämmer för det är min skoter det handlar om.
Den ligger mellan 2.5-3l milen vid körning i lössnö. Det säger jag inget om men däremot att den ska ta 7-8% olja är ju helt sjukt. Ska hämta skotern i morgon så då får jag höra om dom hittat nått fel på oljan
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Vad?
Ägaren till den oljeslukande summiten finns här i tråden,och det är hans egna siffror.




Nej inte speciellt.
Är min polaris dålig på något så ifrågasätter jag det också! Jag har haft polarisar som slukat olja,varit värdelösa i snö osv osv och då har jag sagt det.

Jag kan inte tycka en 800 etec går billigt med dom siffrorna när dom gör reklam att dom ska gå så billigt både olje och bränslemässigt.
Att en 800 etec kanske går billigt om man fiser i 30 på leden betvivlar jag inte,men när man använder tex en summit till det den är byggd för så drar den uppenbarligen mycket! Oavsett vad vissa inbitna fans verkar vilja tro.

Man ska inte vara så blind,uppfyller inte maskinen vad åf/ga lovar så måste man ifrågasätta annars blir det aldrig någon förbättring!
Att en summit drar 2,5 - 3liter milen vid lösnökörning är väll fullt möjligt och godtagbart men som du anger att motsvarnde Polaris ska ligga på 2,6liter millen i samma före tvivlar då jag på. Läser man i polaris trådarna så är det inget ovanligt med 5liter+ milen vilket överens stämmer med det man sett själv.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Att en summit drar 2,5 - 3liter milen vid lösnökörning är väll fullt möjligt och godtagbart men som du anger att motsvarnde Polaris ska ligga på 2,6liter millen i samma före tvivlar då jag på. Läser man i polaris trådarna så är det inget ovanligt med 5liter+ milen vilket överens stämmer med det man sett själv.

Jag kan säkert få genom 5l/mil på min om jag bara kör bottenlöst puder,likväl som det går lika bra att få genom samma mängd med en summit etec.

Men nu gäller detta samma körning på samma ställe under samma dag.

För övrigt får du tro vad du vill så håller jag mig till fakta så länge.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
om vi ska börja snacka vad vi fått igenom i bränslemängd så är mitt personbästa på min summit 600ho den fick jag i 20L på 3 mil =)
Meter ljup ospårad led med packkälke och passagerare på skotern men man tror knappt det är möjligt ändå
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag kan säkert få genom 5l/mil på min om jag bara kör bottenlöst puder,likväl som det går lika bra att få genom samma mängd med en summit etec.

Men nu gäller detta samma körning på samma ställe under samma dag.

För övrigt får du tro vad du vill så håller jag mig till fakta så länge.
Du har säker rätt men trodde aldrig att en polaris 800 Rmk bara skulle dra 2,6 liter/mil lössnökörning! Det är grymt bra.
 

M8Me

Medlem
16 feb 2012
6
0
1
Finns inte en chans.
Nog finns det chans, I år har det varit hårdare före och då går de snålare men ifjol under kallperioderna vid puderpumpning tog Freeriden mest. Jämförelsemaskiner då var Arcitc Cat M8 (2011) som drog mer än Pro RMK.

Rem behöver vi inte ens tala om och inte heller tiggandet av olja.

Förutsättning var djup kall snö och temperatur under -20 och ingen ledkörning enbart backig terräng med granskog. Den enda öppna körning var lek på myrar då och då. M8 och RMK är lågt drevade från början och det var inte Freeriden.
 

M8Me

Medlem
16 feb 2012
6
0
1
Off-Topic
Bränsleförbrukning på ett terrängfordon såsom Mountainmaskiner borde anges i Liter per timme istället.

Kan tänka mig att en e-tec eller whatever kan ta väldigt lite under förutsättningar där man har liten last såsom led eller annat. Min skoter går dock sällan under de förutsättningarna och det som då gäller är.
* Vill man utveckla HP så måste man i med bränsle oavsett teknik.
* Den skoter som lyckas hålla sig flytande är den skoter som tar minst bränsle.

Det vill säga lyfter skotern nosen högt i lössnö så kommer den att ta mycket mer bränsle än en som bara lyfter den lite. Lyfter skotern inte nosen alls utan plogar så kommer den att ta mycket. Se enligt min mening har föret, körsätt, terräng, utväxling, etc så stor betydelse att man inte kan tala om en specifik sak. Parametrarna är allt för många. En högt drevad ski-doo med lång matta kommer att skjuta rem oftare än en lågt drevad ski-doo med lång matta om man kör i den terräng där jag brukar vistas. Den lågt drevade ski-doon kommer också att ta mindre bränsle. Har den ena bredare skidor så kommer den antagligen att ta mindre just därför. Pratar då om granskok med massor med puder.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.877
112
63
Skellefteå
Off-Topic
Bränsleförbrukning på ett terrängfordon såsom Mountainmaskiner borde anges i Liter per timme istället.

Kan tänka mig att en e-tec eller whatever kan ta väldigt lite under förutsättningar där man har liten last såsom led eller annat. Min skoter går dock sällan under de förutsättningarna och det som då gäller är.
* Vill man utveckla HP så måste man i med bränsle oavsett teknik.
* Den skoter som lyckas hålla sig flytande är den skoter som tar minst bränsle.

Det vill säga lyfter skotern nosen högt i lössnö så kommer den att ta mycket mer bränsle än en som bara lyfter den lite. Lyfter skotern inte nosen alls utan plogar så kommer den att ta mycket. Se enligt min mening har föret, körsätt, terräng, utväxling, etc så stor betydelse att man inte kan tala om en specifik sak. Parametrarna är allt för många. En högt drevad ski-doo med lång matta kommer att skjuta rem oftare än en lågt drevad ski-doo med lång matta om man kör i den terräng där jag brukar vistas. Den lågt drevade ski-doon kommer också att ta mindre bränsle. Har den ena bredare skidor så kommer den antagligen att ta mindre just därför. Pratar då om granskok med massor med puder.
Jag tycker det vore otroligt fel att mäta på det sättet! Vid vilket varvtal? Vid vilken temperatur? Snödjup? etc. Det skulle bara ge ännu mera missvisande siffror. En E-tec som körs snålt kommer alltid att ta mindre soppa än jämförande motorer som körs på samma sätt, det är ofrånkommligt.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Är det någon som testat att koppla ur oljesmörjningen till RAVE klockorna?.
Har svårt att förstå varför skidoo har den smörjningen. Visst det finns ju risk att dom fastnar men det går nog att tjäna in bra med olja genom att skippa den smörjningen. Oljan går ju i princip rakt ut i pipan utan att smörja några vitala motordelar. får väl lägga några minuter på att göra rent ibland istället. Tror inte på att plugga ledningen då det är en kolvpump, men vad tror ni om att leda slangarna tillbaka till tanken?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Är det någon som testat att koppla ur oljesmörjningen till RAVE klockorna?.
Har svårt att förstå varför skidoo har den smörjningen. Visst det finns ju risk att dom fastnar men det går nog att tjäna in bra med olja genom att skippa den smörjningen. Oljan går ju i princip rakt ut i pipan utan att smörja några vitala motordelar. får väl lägga några minuter på att göra rent ibland istället. Tror inte på att plugga ledningen då det är en kolvpump, men vad tror ni om att leda slangarna tillbaka till tanken?
Skulle vara riktigt intressant att testa,man skulle leda ut slangarna i en separat tank för att se hur mycke dom pumpar ut per mil..
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Skulle vara riktigt intressant att testa,man skulle leda ut slangarna i en separat tank för att se hur mycke dom pumpar ut per mil..
Tror jag ska testa det är ju ganska snabbt gjort att kör in dom i en liten extra behållare.
Och funkar det bra så kan man ju sätta ett T på avluftningen till tanken och koppla in dom där.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Japp det måste testas banda fast en 50cl petflaska och led ner slangarna i den..ja skulle också vilja testa men har tyvärr inge skoterföre här..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det någon som testat att koppla ur oljesmörjningen till RAVE klockorna?.
Har svårt att förstå varför skidoo har den smörjningen. Visst det finns ju risk att dom fastnar men det går nog att tjäna in bra med olja genom att skippa den smörjningen. Oljan går ju i princip rakt ut i pipan utan att smörja några vitala motordelar. får väl lägga några minuter på att göra rent ibland istället. Tror inte på att plugga ledningen då det är en kolvpump, men vad tror ni om att leda slangarna tillbaka till tanken?
Har varit inne på det sen förra säsongen, men inte vågat så länge jag har garanti kvar på maskin...
Kan för mitt liv inte heller förstå varför de måste smörjas...
Borde gå rakt ut i pipan som du säger...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har varit inne på det sen förra säsongen, men inte vågat så länge jag har garanti kvar på maskin...
Kan för mitt liv inte heller förstå varför de måste smörjas...
Borde gå rakt ut i pipan som du säger...
Testat en sväng med oljeslangarna ner i en burk. detta är ingen exakt vetenskap eftersom jag bara åkt 1mil. men ca 0,15dl olja i slang och burk ger ca 0,6%/mil vid hård körning (testade variatorsetuper).
under denna mil fylldes slangen helt (4mmx1meter) + lite i burken
 

M8Me

Medlem
16 feb 2012
6
0
1
Jag tycker det vore otroligt fel att mäta på det sättet! Vid vilket varvtal? Vid vilken temperatur? Snödjup? etc. Det skulle bara ge ännu mera missvisande siffror. En E-tec som körs snålt kommer alltid att ta mindre soppa än jämförande motorer som körs på samma sätt, det är ofrånkommligt.
På papper kanske det är intressant men i den riktiga världen då man är ute och pumpar puder vilket jag uteslutande gör så är det intressanta hur mycket min snöskoter tar då. När måste jag vända om, etc. Nu tillhör väl detta kanske inte diskussion om "Problem med 800 e-tec"-diskussionen. Men jag är inte överdrivet imponerad av e-tec på det sätt vi kör. Sedan kan man fråga sig om ditt påstående om att en e-tec som körs snålt kommer att ta mindre än... Min fråga är då varför skaffa sig +160 hästar om man vill köra snålt. BRP har ACE.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
På papper kanske det är intressant men i den riktiga världen då man är ute och pumpar puder vilket jag uteslutande gör så är det intressanta hur mycket min snöskoter tar då. När måste jag vända om, etc. Nu tillhör väl detta kanske inte diskussion om "Problem med 800 e-tec"-diskussionen. Men jag är inte överdrivet imponerad av e-tec på det sätt vi kör. Sedan kan man fråga sig om ditt påstående om att en e-tec som körs snålt kommer att ta mindre än... Min fråga är då varför skaffa sig +160 hästar om man vill köra snålt. BRP har ACE.
Dom flesta ligger inte på full gas hela dagarna lång. På full gas går dom inte snålare än någon annan men på mellan registret tar e.tec igen rejält så kör man lite omväxlande drar dom mindre vilket jag tycker är bra med tanke på att soppan är över 15kr litern nu. effekt kontra förbrukning är det interesanta. hälldre en snål 150hk maskin än en törstig 150hk Inte svårt val för mej
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Testat en sväng med oljeslangarna ner i en burk. detta är ingen exakt vetenskap eftersom jag bara åkt 1mil. men ca 0,15dl olja i slang och burk ger ca 0,6%/mil vid hård körning (testade variatorsetuper).
under denna mil fylldes slangen helt (4mmx1meter) + lite i burken
Den oljan tror jag skulle göra gott i ramlagrena istället för fettet som inte vill stanna kvar så tror jag nog avgasportarna klarar sej ändå =)